Mærkesager 2019/20
Mindske diskrimination i den københavnske folkeskole
København er en mangfoldig by. Alligevel kan det være svært at være en minoritet i Danmarks hovedstad. Ungerådet har kendskab til flere eksempler, hvor elever i den københavnske folkeskole har oplevet diskrimination som følge af at tilhøre en minoritet. Diskriminationen sker både fra undervisere og eleverne imellem. Ungerådet har været i dialog med organisationerne Mino Danmark og Normstormerne, som genkender billedet med diskrimination blandt skoleelever. De påpeger, at de oplever, at det er en problemstilling i vækst, som der skal sættes fokus på og som skal behandles som et selvstændigt tema i arbejdet med at forhindre og forebygge mobning.
I København måles der ikke direkte på forekomsten af diskrimination i folkeskolen. Det egentlige omfang kendes derfor ikke. Men den seneste trivselsmåling for eleverne i 4.-9. klasse viser, at færre oplever, at de ’sjældent’ eller ’aldrig’ bliver mobbet og færre oplever at blive accepteret, som de er, af deres klassekammerater. Ungeråd KBH ønsker, at ingen børn og unge oplever forskelsbehandling eller diskrimination på baggrund af køn, seksualitet, handicap, religion eller etnicitet mv. Derfor vil ungerådet arbejde for, at den københavnske folkeskole bliver fri for diskrimination.
På Børne- og Ungdomsudvalgsmøde den 17. juni 2020 blev det godkendt:
at indsatser til imødegåelse af diskrimination af minoritetsgrupper skal fremgå af skolernes antimobbestrategi.
Derudover gik Ungeråd KBH i dialog med Børne- og Ungdomsforvaltningen om at undersøge forekomsten af diskrimination i folkeskolen. Ungerådet fik tilføjet to spørgsmål om forskelsbehandling og grænsesætning til Børnesundhedsprofilen 2021. Resultaterne kan ses i link nedenfor.
Forbedre indeklimaet i den københavnske folkeskole
Ifølge den nationale undervisningsmiljølov har folkeskolelever ret til et godt undervisningsmiljø. Desværre erfarer Ungeråd KBH, at indeklimaet på københavnske folkeskoler ofte er dårligt, hvilket kan påvirke elevernes faglige resultater negativt. Ifølge Dansk Center for Undervisningsmiljø har skolernes fysiske forhold nemlig stor betydning for elevernes muligheder for læring. Derfor vil ungerådet arbejde for, at der udstikkes specifikke retningslinjer for undervisningsmiljøet i Københavns Kommune som sikrer, at eleverne får de samme rettigheder ift. undervisningsmiljø, som deres undervisere har ift. arbejdsmiljø gennem arbejdsmiljøloven. Ungeråd KBH erfarer ydermere, at elever ikke er tilstrækkeligt oplyst om deres ret til at vælge undervisningsmiljørepræsentanter. Ungerådet vil arbejde for, at der iværksættes en kommunal indsats, der oplyser elever om deres ret til undervisnings-miljørepræsentanter.
På Børne- og Ungdomsudvalgsmøde den 17. juni 2020 blev det godkendt:
at skolebestyrelserne opfordres til at fastsætte et princip for, hvordan de vil arbejde med det fysiske undervisningsmiljø på skolen
at der iværksættes en kommunal indsats, der oplyser grundskoleelever om deres ret til undervisningsmiljørepræsentanter